Så här gör du
1. Lämna medgivande
Fyll i medgivandeblanketten för autogiro. Du hittar blanketten här. Skicka in din underskrivna blankett på något av följande sätt:
SMS:a in ditt medgivande som en bild till 0730-121233
E-post till autogiro@speedledger.se,
du kan scanna in eller fota av blanketten
2. Aviseringar
Avisering kring dragningen sker till angiven e-post på ditt medgivande. Aviseringen innehåller en fakturakopia som du kan spara som underlag till din bokföring.
3. Bokföringsunderlag
På Mina sidor inne i din e-bokföring hittar du dina fakturor som även är underlag för din bokföring. Underlaget blir även skickat till din e-post.
Här ser du vilket intervall debiteringen avser, summan för perioden och vilket datum som autogirodragningen kommer att ske.
Vanliga frågor och svar
Varför har jag fått en faktura trots att jag har Ansökt om autogiro?
Ditt medgivande måste först bli godkänt av Bankgirocentralen. Innan det har skett kommer du få fakturan via e-post. Om du fått en faktura behöver du betala den, då den inte kan göras om till en autogirobetalning i efterhand.
Om autogirodragningen ej kan genomföras kommer ytterligare försök att dra avgiften genomföras. Det är därför bra att se till att det finns pengar på kontot avgiften skall dras från.
Hur ofta betalar jag för tjänsten?
Du väljer att betala för tjänsten i 3 eller 12 månadersintervall. Vilken period autogirodragningen avser framgår av underlaget som du hittar på Mina sidor i programmet. Där kan du även välja att byta debiteringsintervall inför nästa period.
Varför drogs inte pengarna?
Antingen har medgivandet annulerats eller så saknas täckning på kontot. När en betalning ska genomföras gör Bankgirocentralen en täckningskontroll hos din bank. Täckningskontrollen görs på morgonen på betalningsdagen. Om det inte finns pengar just då försöker Bankgirocentralen genomföra autogirodragningen ytterligare tre bankdagar i följd.
Om autogirodragningen fortfarande inte kan genomföras kommer du få en påminnelsefaktura som levereras via post eller Kivra. Om den inte betalas i tid går ärendet vidare till inkassohantering.
Hur ändrar jag min postadress eller e-post?
Du ändrar dina adressuppgifter på Mina sidor under rubriken Faktureringsuppgifter. Där ändrar du också vilken e-postadress du vill ha autogironotifieringen till.
Avslut och ändringar
Så drar du tillbaka ditt autogiromedgivande
För att dra tillbaka ditt autogiromedgivande kontaktar du ditt lokala bankkontor eller internetbankens support. Observera att du då bör kontrollera att vi har korrekt e-postadress till ditt företag eftersom dina debiteringar i framtiden kommer att ske via faktura som du får till din e-post.
Avsluta tjänsten
Gå in på Mina sidor och avsluta tjänsten.
Observera att avslut skall ske 30 dagar innan innevarande avtalsperiods slut. I samband med ditt avslut är du själv ansvarig för att säkerhetskopiering av önskad bokföringsdata sker, då du ej kommer ha tillgång till programmet efter begärt avslutsdatum.
Har du frågor, kontakta oss via e-post: ekonomi@speedledger.se.
Hur byter jag bankkonto som autogirodragningen görs ifrån?
Ändring av bankkontonummer från vilket din autogirodragning sker kan göras på två olika sätt:
- Kontakta ditt lokala bankkontor så hjälper de dig byta. Bytet sker då direkt och detta är att rekommendera om en dragning snart skall ske.
- Skicka in ett nytt autogiromedgivande till SpeedLedger med ditt nya bankkontonummer.