Skapa & ladda ner
Affärsplan - gratis mall & exempel
Vi på SpeedLedger e-bokföring vill gärna att du skall få med dig mer än bara ett kanonbra bokföringsprogram! Med toppbetyg från hundratals nöjda kunder på Trustpilot är vi stolta över att hjälpa småföretagare. Vår affärsplan ger dig en bra översikt på din affärsplan och kan använda den i din vidare företagsresa. Lycka till!
Fördelar med en affärsplan
En affärsplan hjälper dig att få en tydlig plan för ditt företag och sätta upp mål. Den gör det enklare att ta bra beslut och hitta finansiering. Med en affärsplan ökar din chans att lyckas!
Tydlig riktning framåt
En affärsplan hjälper dig att sätta upp mål och skapa en strategi för hur du ska nå dem. Det ger en röd tråd för din verksamhet och gör det enklare att hålla fokus.
Bättre beslut
Genom att analysera ekonomi, marknad och konkurrens får du en grund för att fatta smarta beslut. Du minskar risken för oväntade problem och kan planera för att växa.
Lös finansiering enklare
Banker och investerare vill se en genomtänkt plan innan de satsar pengar på ett företag. En affärsplan visar att du har koll på din verksamhet och en tydlig plan för företaget.
Fixa bokföringen enkelt själv!
Som nystartat företag får du 50% rabatt första året på både bokföring & fakturering
- Automatisk bokföring Bokföringen skapas av dina händelser på ditt företagskonto med vår smarta bankkoppling – du slipper manuell registrering och får smarta förslag som lär sig dina rutiner.
- Full koll på rapporter Momsredovisning, balans- och resultatrapporter skapas automatiskt medan du bokför. Enkelt & smidigt!
- Starthjälp och rådgivning ingår Gratis starthjälp och fri rådgivning via chatt, telefon och mail gör att du alltid har stöd när du behöver det.
Affärsplan mall - gratis att skapa
Med vår affärsplan får du en bra överblick över viktiga frågor innan du startar, tex:
- Vad har du för affärsidé?
- Vad har du för marknad & kunder?
- Vad beräknar du tjäna/år?
- Finns det några konkurrenter?
Affärsplan
Vad är en affärsplan?
Kort sagt är en affärsplan ett dokument som skall hjälpa dig på vägen med att förverkliga din affärsidé. Om din affärsidé är starten på ditt företagande är affärsplanen fortsättningen på det. En affärsplan innehåller många olika delar och kan se ut på olika sätt beroende på hur du har formulerat din affärsidé. Affärsplanen är inte bara användbar för dig själv, utan brukar också behövas om du skall ta ett företagslån till exempel.
Varför ska du göra en affärsplan?
Som vi nämnde här ovanför kan du behöva presentera din affärsplan när du skall söka exempelvis företagslån. Men framförallt är affärsplanen ett viktigt för dig när du skall driva ditt företag framåt. När du skapar din affärsplan får du själv möjlighet att fundera över frågor som är viktiga för ditt företagande framåt, utöver de frågorna man kanske ställer sig till att börja med. Det vanligaste företagare brukar fundera kring är till exempel “vilka är mina kunder”, “vad skall min produkt/tjänst kosta och liknande. Men när du upprättar din affärsplan bör du också fundera över saker som hur du skall nå ut till dina potentiella kunder, vilka kanaler de syns i, vilka kostnader du kommer ha i ditt företag, vart dina kunder finns, mm. Med andra ord sådant som kommer påverka din affär, men som du kanske inte tänker på i första hand.
Affärsplan med exempel på vad den skall innehålla?
En affärsplan kan ha lite olika innehåll beroende på vilken affärsidé du har. Här nedan har vi tagit fram en lista över vilka punkter vi tycker du skall ha med i din affärsplan och de frågor som själva affärsplanen skall besvara.
Vad är din affärsidé?

Din produkt/tjänst
Vad är det som utmärker din produkt/tjänst gentemot andra, liknande produkter och tjänster på marknaden? Varför skall dina potentiella kunder köpa din produkt och inte någon annans? Här är det bra att sätta sig ned och göra en lista över fördelar kring varför din produkt är bättre än motståndarnas på marknaden. Det kan också vara bra att testa eller undersöka konkurrenternas produkter, för att se om det är något din tjänst eller produkt kanske saknar som skulle få vågskålen att tippa till din fördel när eventuella kunder står och väljer mellan de olika produkterna/tjänsterna.
Vilka är dina kunder?
Att ställa sig från “Vilka är mina kunder?” kan låta som en basal sak. Men vi vill påminna om att det är en av de viktigaste frågorna att ställa sig när du ska lägga upp din affärsplan. Utan att veta vilka kunder du kan komma att ha kan det bli svårt att gå vidare med din affärsplan, eftersom du då kommer sakna underlag för att planera marknadsföring, säljkanaler, distribution med mera.
Hur ser marknaden ut?
Att analysera marknaden innebär att du bland annat gör en konkurrentanalys. En konkurrentanalys hjälper dig att få en överblick över vilka andra aktörer som finns på marknaden, och vilken position din produkt eller tjänst kan ha på marknaden. Vilka andra företag finns det som erbjuder liknande produkter eller tjänster? Vilka produkter/tjänster erbjuder dem? Hur stora är de andra företagen?
Hur ska jag nå ut till mina kunder?
Vart finns mina tilltänkta kunder? Hur får jag dem att få reda på att jag finns? Det är svårt att hitta kunder utan att marknadsföra sig. För att kunna nå ut till rätt kunder med din produkt eller tjänst är det därför bra att identifiera vart dina kunder brukar finnas. Är de aktiva på sociala medier så som instagram eller facebook? Eller skulle det vara effektivare för dig att till exempel ge ut flygblad? Att hitta rätt kanal kan vara avgörande för din verksamhet.
Vilken företagsform skall jag ha?
Gör en budget
Lokal och utrustning
Vart skall du vara och hålla till? Behöver du ha en företagslokal eller kan du sitta på kammaren eller i källaren hemma? Vilken utrustning behöver du för att komma igång med ditt företagande, och vad kostar den? De allra flesta företag har uppstartskostnader i någon form. Dessa skall också vara med i din budget.
Finansiering
Hur ska du finansiera din uppstart? Skall du ta ett företagslån eller kommer du använda dig av ditt egna kapital? Eller kanske låna av en närstående? Det finns många olika alternativ, och dessutom bidrag att söka. Men för att komma igång behöver du oftast ha någon form av startkapital. Detta bör också vara med i din affärsplan.
Guider & webinarium
Lär dig mer om bokföring och fakturering när det passar dig