Ett vanligt misstag är att nystartade företag enbart fokuserar på uppstarten så att de glömmer andra viktiga aspekter så som marknadsföring för företaget
Varför marknadsföring för ditt företag?
Varje år startar flera tusen nya företag i Sverige. Ett vanligt misstag är att nystartade företag fokuserar på uppstarten och att de glömmer andra viktiga aspekter. Oftast ligger fokus på att komma igång med försäljningen så att man kan börja sälja sina produkter och dela med sig av sina kunskaper. Men för att du ska få nya kunder så krävs det att dina kunder vet vart du finns och vad du säljer och det är där marknadsföring kommer in i bilden.
Marknadsföring är brett och kan göras på många olika sätt. Syftet med marknadsföring är att fånga kundens och potentiella kunders intresse för köpa din produkt eller tjänst. Marknadsföring är nödvändigt för att ditt företag ska kunna växa eller utmärka sig från dina konkurrenter.
Frågor att ställa sig
För att lyckas med marknadsföring behöver du lära känna din målgrupp. Vilka är dina kunder? Vad gillar de? Hur och vart hittar jag mina kunder? Hur får jag dem att gilla mig eller mina produkter? Hur skiljer jag mig från alla andra som gör det jag gör?
Digital Marknadsföring
Idag väljer många företag att jobba med digital marknadsföring och fördelarna är många. Digital marknadsföring är snabb, kostnadseffektivt, mätbart och du kan enkelt rikta dig mot den specifik målgrupp. En annan fördel är att du enkelt kan ändra och justera – vad funkar och vad funkar inte? Glöm inte bort att utvärdera och att våga testa dig fram.
Exempel hur du kan arbeta med digital marknadsföring:
- Din hemsida
- Sociala medier
- E-post/Nyhetsbrev
- SEO/Sökmotoroptimering. Läs mer om SEO
- SEA/Sökmotorannonsering.
Det finns många vägar att ta inom marknadsföring, hitta din grej och kör på den. Ha koll på din målgrupp och kom ihåg att trender kan ändras snabbt. Det gäller att du hänger med för att ditt företag ska synas och höras i denna konkurrenskraftiga värld.
Lycka till!