Varför varje kund räknas

Minns du din senaste dåliga erfarenhet av en tjänst eller produkt och hur det fick dig att känna?

Enligt Nobelpristagaren och forskaren Daniel Kahneman upplever vi ungefär 20 000 ögonblick under en dag. Varje ögonblick varar några sekunder och vår hjärna registrerar då upplevelsen. Kvaliteten på vår dag avgörs av hur vår hjärna registrerar och uppfattar varje ögonblick, antingen som positivt, negativt eller neutralt. Vi minns sällan de neutrala ögonblicken. Ett neutralt ögonblick är till exempel något så basalt som att ljuset tändes när du tryckte på strömbrytare.

Heureka? Kanske inte.

Det här är extra intressant när vi pratar om design och utformning av en produkt. Vi behöver hela tiden fråga oss själva:

  • Hur stort är problemet vi löser?
  • Kan vi designa vår produkt för att generera positiva ögonblick?

Positiva ögonblick påverkar, enligt Kahneman, drastiskt vad vi tycker och känner kring en produkt eller tjänst.

Vi tenderar att prata om ögonblick vi minns. Vi kan se det som att våra nöjda kunder blir en del av vårt marknadsföringsteam. Därför är det extra viktigt att minnas att det är de nöjda kunderna som hjälper oss att växa, inte den stora massan av kunder.

Det betyder att du som egenföretagare och ägare av din egen produkt behöver ställa dig följande frågor varje gång du ska göra en förändring i din verksamhet:

  • Ska jag göra det här och är det rätt för mina kunder?
  • Är det åt det här hållet jag vill gå?
  • Kan jag bibehålla en god kvalitet trots att jag ökar kvantiteten och hur påverkar det mina, i dagsläget, nöjda kunder?

Dela

Senaste om Driva småföretag, Marknadsföring

Testa vårt bokföringsprogram!
Har du frågor? Vi ringer dig upp

Prenumerera på Driva småföretag

Smarta tips och idéer varje månad till dig som driver eget