När du bokför använder du så kallade bokföringskonton som representerar olika finansiella poster i din organisation. Du utgår från en kontoplan. Med olika bokföringskonton visar du var pengarna kommer ifrån och vart pengarna har gått. I ekvationen har du alltid med minst två bokföringskonton. Minst ett bokföringskonto debiteras och minst ett krediteras. Vilka konton du väljer beror på vilken sorts transaktion det handlar om. I Sverige finns en standardiserad kontoplan som BAS skapar och uppdaterar.
Ladda ned vår populära guide om hur du bokför de vanligaste händelserna!
Vad är en kontoplan?
En kontoplan är en betäckning över alla bokföringskonton du kan använda i din bokföring. Oftast behöver du inte använda alla konton som finns i en kontoplan, utan det brukar räcka med vissa utvalda konton för att du skall kunna bokföra din verksamhet.
Kontoplanerna brukar också se annorlunda beroende på vilken typ av verksamhet du har. I kontoplanen för ett aktiebolag behöver du ha med konton för personalskatt och sociala avgifter. Dom kontona är dock inte nödvändiga att ha med i din kontoplan om du har en enskild firma och inte har några anställda i den, utan det bara är du själv som driver din firma.
Bas kontoplan
Det allra vanligaste är att använda en kontoplan som BAS tagit fram, även kallad BAS-kontoplan. baskontoplanen tas fram av BAS-gruppen som är en ideell förening vars medlemmar består av branschorganisationer, intresseföreningar och statliga myndigheter. Deras kontoplan brukar uppdateras en gång om året, även om skillnaderna i kontoplanen oftast inte är så stora. Deras kontoplan för bokföring finns ofta i olika versioner beroende på bolagsform. BAS kontoplan är oftast den som bokföringsprogram och företagare utgår från.
Exempel bokföringskonto
Om du har köpt in material till din verksamhet för 500 kr och betalat via internetbanken är ett av de bokföringskonton som används bankkontot. Bankkontot representeras ofta av bokföringskonto 1930 Bankkonto. Det andra kontot är normalt bokföringskonto 4010 Inköp material och varor. Vanligtvis har du även 25 % moms som bokförs på konto 2641 Ingående moms.
När du bokför på gammalt hederligt sätt med t-konton i en kassabok ser din uppställning ut ungefär så här:
Debet | Kredit | ||
---|---|---|---|
1930 | Bankkonto | 500 kr | |
4010 | Inköp material och varor | 400 kr | |
2641 | Ingående moms | 100 kr |
Att välja rätt bokföringskonto
Men hur ska du veta allt det här? Här kommer några tips på hur du väljer bokföringskonton:
Direkta kostnader
Alla direkta kostnader bokförs på konton som börjar på siffran 4. Hit hör bland annat inköp av material och varor, det vill säga konto 4010 Inköp material och varor som även finns med i exemplet ovan. En direkt kostnad är en kostnad som uppkommer när du köper in något som du behöver för att driva din verksamhet. Ofta kan kostnaden hänföras direkt till en produkt.
Indirekta kostnader
Alla indirekta kostnader, det vill säga kringkostnader, bokförs på konton som börjar på siffrorna 5 eller 6. Med indirekt kostnader menas till exempel lokalhyra, olika sorters reparationer, transporter, försäkringar och telefoni. Kostnader som är nödvändiga för att du ska kunna hålla igång din verksamhet, men som inte direkt kan hänföras till en produkt.
Personal- och lönekostnader
Kostnader för personal och löner bokförs alltid på konton som börjar på siffran 7. Det kan vara allt från dina faktiska lönekostnader till inköp av fika, det vill säga övriga personalkostnader som bokförs på konto 7690 Övriga personalkostnader.
Tänk på att du som har enskild firma inte tar ut någon lön, utan istället bokför ett eget uttag på bokföringskonto 2013 Eget uttag.
Moms
Allt som har med moms att göra bokförs på konton som börjar på 26. Några vanliga momskonton är 2641 Ingående moms, 2611 Utgående moms försäljning 25 % samt 2650 Momsredovisningskonto.
Låt ditt bokföringsprogram tänka åt dig
Vanliga bokföringskonton från kontoplanen
1910 Kassa
1581 Fordran BABS kortinlösen
1930 Bankkonto
1940 Placeringskonto
1510 Kundfordran
2013 Eget uttag (enskild firma)
2018 Eget uttag (enskild firma)
2081 Aktiekapital (AB)
2393 Lån från aktieägare
2641 Ingående moms
2611 Utgående moms (25%)
2650 Momsredovisningskonto
2710 Personalens källskatt
2731 Avräkning arbetsgivaravgift
3010 Försäljning
3310 Försäljning
3231 Försäljning med omvänd byggmoms
4010 Inköp material och varor
5010 Lokalhyra
5410 Förbrukningsinventarier
5460 Förbrukningmaterial
6110 Kontorsmaterial
6212 Mobiltelefon
6570 Bankkostnader
7010 Löner
7220 Löner till företagsledare
7510 Arbetsgivaravgifter
Vår bokföringsrådgivning hjälper dig
Vi på SpeedLedger är väldigt stolta över vår bokföringsrådgivning. Oavsett om det handlar om vilket konto du skall använda för att bokföra en förbrukningsinventarie eller om det handlar om mer avancerad bokföring hjälper de dig att klara dig själv genom din bokföring. Kort och gott Sveriges vassaste bokföringssupport och någonting du inte hittar hos någon annan.