Vad är en offert?
När du ger någon ett skriftligt eller muntligt förslag på vad en viss vara eller tjänst kommer kosta kallas det för att du gett den potentiella köparen en offert. Det allra vanligaste är att lämna en i pappersform, men även ett muntligt kostnadsförslag kan användas. Om inget annat skriftligt avtal upprättas ses offerten som ett bindande avtal, förutsatt att kunden har accepterat den.
Vad ska en offert innehålla?
Den ska innehålla:
- Företagsnamnet eller säljarens namn, inklusive kontaktuppgifter och momsregistreringsnummer,
- beskrivning av produkten eller tjänsten, samt leveranstid,
- pris per enhet samt totalt pris,
- tidsuppskattning av arbetet,
- betalnings- och leveransvillkor,
- tidsfristen för erbjudandet (hur länge det gäller).
Testa vårt faktureringsprogram gratis i 45 dagar!
Vad är skillnaden mellan offert och anbud?
Den stora skillnaden mellan dem handlar egentligen om vem det är som vill ha offerten/anbudet. Vid offentliga upphandlingar heter samma process anbud. Den stora skillnaden är egentligen vem som är kunden: Ett företag/privatperson eller offentlig sektor.
Ren och oren accept
När du skickat ut eller får en offert finns det sedan tre vägar vidare: Ren accept, oren accept eller att inte acceptera erbjudandet.
När du eller din köpare väljer att acceptera offerten eller anbudet rakt av, utan att ändra på något heter det ren accept.
Om mottagaren av offerten eller anbudet vill acceptera delar av ditt erbjudande men inte hela erbjudandet eller vill göra ändringar i erbjudandet kallas det för oren accept.
Det sista alternativet är att inte acceptera erbjudandet alls. Då behöver man antingen göra om erbjudandet, eller så blir det ingen affär.