I den här artikeln går vi igenom semestertillägg, vad lagen säger och hur det fungerar.
Vad är semestertillägg?
Semesterlagen - det här säger semesterlagen
Låt ditt bokföringsprogram tänka åt dig
Sammalöneregeln eller procentregeln?
Hur bokförs semestertillägg?
Antalet semesterdagar beräknas för varje löneperiod för sig och arbetsgivaren ska göra skatteavdrag på semestertillägg när det betalas ut. Arbetsgivaren ska lägga till beloppet till den ordinarie lönen för avlöningsperioden om tillägget gäller för 1-20 semesterdagar. Därefter ska arbetsgivaren, enligt skattetabellen, beräkna skatteavdraget på det totala beloppet alltså lönen/semesterlönen och semestertillägget sammanlagt.
Skulle tillägget gälla för 21 eller flera semesterdagar görs istället skatteavdraget för tillägget enligt skattetabellen för engångsbelopp. Spana in vår artikel där en redovisningskonsult går igenom hur du bokför semesterlönen.
Sammanfattningsvis så har den anställda rätt till semesterlön med tillhörande semestertillägg för samtliga betalda semesterdagar den anställda tjänat in. Arbetsgivaren ska förhålla sig till anslutet kollektivavtal när det gäller semesterlön och semestertillägg. Är kollektivavtal inte ansultet är det semesterlagen som ska följas. Semestertillägget bokförs ihop med semesterlönen och arbetsgivaren gör skatteavdrag på semestertillägget när det betalas ut.