Frasen time is money har nog de flesta hört någon gång. Innebörden har fått en stor betydelse när det kommer till att driva ett företag. Tid är pengar, och hur du väljer att tillbringa den tiden är avgörande för din verksamhet. Är ditt företag tidseffektivt? Eller förlorar du pengar på dötid? Du måste fånga tidstjuvarna.
Har du ett effektivt system?
Det sägs att tiden går fort när du har roligt och långsamt när du har tråkigt. Till ditt företag gäller det även att bedöma om tiden är tillräckligt givande. Hur ser din vardagliga process ut? Har du något system?
För att din verksamhet ska bli mer effektivt finns det rutiner för att maximera dig i ditt dagliga arbete. Istället för att till exempel posta fakturor via brevlådor som kan vara svåra att hitta är det kanske smidigare att köra via e-post istället.
En vanlig tidsbov är att slösurfa på mobilen eller datorn. En del av arbetstiden tillbringas där. Går det trögt på jobbet kanske en rolig kattvideo eller sociala medier livar upp stämningen. Men du vinner ingen tid och inga pengar på det. Försök att ha i åtanke hur ofta du tar upp mobilen per dag, och se till att inte sväva bort i den oändliga internetvärlden.
Gör en lista för att få mer effektivitet.
Det handlar om att hitta strukturerade rutiner som funkar för dig varje dag för att effektivisera. Genom att lista upp vad för arbetsuppgifter du ska utföra får du mer kontroll. Har du även prioriterat dina uppgifter rätt är chansen stor att du minskar din dötid markant. Tänk på att sätta en deadline till varje uppgift så att du inte fastnar.
Ställ dig själv ett antal frågor och se till att du vet svaret på dem, för att sedan analysera vad du kan göra för att förminska dem dåliga bitarna. Stora företag gör tidsstudier för att se hur mycket de tjänar per timme.
Relevanta frågor:
- Hur mycket sysslar du med huvudverksamhet?
- Hur mycket fakturerad tid borde du ha?
- Hur mycket restid har du?
- Hur mycket administration?
- Fakturerar du tillräckligt?
- Hur mycket tjänar du?
Vet du dessa frågor har du en större möjlighet att påverka och förbättra din tid.
Hur ser framtiden ut?
Fundera på vad du behöver satsa på i framtiden och vilka tjänster du ska trycka på samt vilka du ska fasa ut. Driver du en frisörsalong kanske du tjänar mer på klipp än på att färga? Ska du lägga 5 minuter extra på att sälja schampo eller behöver du fortbilda dig för att kunna utöka din verksamhet? Tänk på vilka tjänster du tjänar pengar på. Klart du ska göra det du gillar, men det är bra att vara medveten om VAD du tjänar på. Har du ofta hål i ditt schema? Är det alltid tomt i butiken under vissa perioder, vad gör du då? Kan du optimera tiden?
När det är lugnt på jobbet kan du:
- Ringa potentiella kunder
- Se över din budget
- Analysera dina konkurrenter/konkurrentanalys
- Göra en SWOT-analys
- Lagerrensa/sortera
- Skapa mallar med standardsvar
Några av de vanligaste tidstjuvarna:
- Möten som inte leder till något
- Tekniska bekymmer
- Missförstånd
- Växlande mellan olika arbetsuppgifter
- Surfa på Internet
- Dålig kommunikation
- Prokrastinering
Vi på SpeedLedger e-bokföring jobbar ständigt med att förenkla småföretagares liv och göra vardagen smidigare och smartare. Därför vill vi gärna tipsa om hur du kan effektivisera även annat än din bokföring!