Förtroende som nyckel till att öka din försäljning

Som egenföretagare jobbar du ofta ensam och det innebär att du får axla samtliga roller i din verksamhet. Du är företagsledare, ekonomichef, HR-ansvarig, marknadschef, leverantör, inköpare, utvecklare, vaktmästare, it-support….och säljare. Att kunna sälja sin produkt till kunder är, utan att överdriva, ett avgörande moment i din verksamhets överlevnad. Inga kunder = inga intäkter
Inga intäkter = ingen verksamhet
Punkt.

Johnny Rydholm – säljchef

Johnny Rydholm har jobbat med försäljning i större delen av sitt liv, bland annat som klassisk dammsugarförsäljare på Lux. I denna artikel sätter han ord på fenomenet en bra säljare.

Rydholm började sin säljbana med att inte sälja något alls. Under några år jobbade han som vårdare på en yngreavdelning i Göteborg och lärde sig där vikten av problemlösning. Problemlösning i form av utmaningen att få en handikappad tonåring högst upp på läktaren på Ullevi eller åka på charter med 10 permobilbundna ungdomar. Aktiviteter som inte på något sätt är omöjliga, de kräver endast en större dos problemlösning är normalt. Något som Rydholm gärna levererade.

Problemlösarattityden tog han med sig in i nästa yrkesbana och hamnade så småningom på Lux som dammsugarförsäljare – det ultimata dörrknackarjobbet. På Lux genomgick samtliga säljare en rigorös säljutbildning som kombinerade teori med praktik under en längre period.

Rydholm är dock noggrann med att poängtera att det inte alls behöver vara så krångligt. Du behöver ingen lång säljutbildning för att kunna sälja din produkt. Det enda du behöver är några enkla verktyg, fokus och en vilja att nå målet.

Den ultimata säljaren

Så hur blir du egentligen en bra säljare? Kan alla lära sig konsten eller är det något mystiskt och karismatiskt som gör att vissa personer, utan att blinka, kan sälja på dig precis vad som helst? Eller kan det rent av ligga teknik och träning bakom framgången?

Ordet säljare har hos många en negativ underklang av misstro, något som Rydholm tror att kommer från säljare som utan samvete säljer en hel fin grön skog, men levererar en krukväxt i en sprucken kruka. Det absolut viktigaste att alltid ta med sig är att ALLTID HÅLLA SIG TILL SANNINGEN. Det finns inga genvägar. Förr eller senare kommer sanningen fram och förtroendet du jobbat så hårt på att bygga upp raseras.

Förtroende som nyckelfaktor

Förtroende är i sig ett nyckelord och när vi ändå är inne på nycklar pekar Rydholm på tre nyckelfaktorer till att bli en bra säljare. En bra säljare behöver kunna:

  • vara personlig
  • ge energi
  • inge öppenhet och förtroende

Alla dessa faktorer skapar ett förtroende mellan dig och kunden och gör att du bygger relationen och kan förstå kundens behov. Samtidigt skapas en tillit hos kunden som gör att de kan lita på att du kan leverera korrekt information och en bra produkt.

Genom att leverera det du lovat byggs även det långsiktiga samarbetet och förtroendet upp. Det gäller därför att bevisa dig innan du kan ta nästa steg. Förstår du kundens behov kan du dessutom enklare styra säljmötet eller säljsamtalet i rätt riktning.

Med andra ord: Förtroende och leverans = en bra säljare.

Lycka till med din försäljning!

Dela

Senaste om Marknadsföring, Nystartad

Testa vårt bokföringsprogram!
Har du frågor? Vi ringer dig upp

Prenumerera på Driva småföretag

Smarta tips och idéer varje månad till dig som driver eget